OP WELKE GOLFLENGTE ZIT JIJ?

Gepubliceerd op 1 juli 2020 om 11:16

Ken je dat, zo’n discussie waarbij je het idee hebt dat je volkomen langs elkaar heen praat?

Ik: Wat zullen we eten vanavond?

Jij: Ik heb nog niet zo’n honger

Ik: Ja, maar, wat zullen we dan eten wanneer je wel honger hebt?

Jij: Om een uur of 7 lust ik wel wat

 

Je voelt de irritatie al groeien, dit gesprek zou zomaar kunnen ontaarden in ruzie:

Ik: Kan jij nou nooit gewoon antwoord geven 😡 Praat ik Russisch of zo?

Jij: Wat zit je nou toch weer te zeuren, ik heb gewoon nog geen honger

 

De ene persoon praat vanuit het rationele brein en is bezig met de boodschappen

En de ander praat vanuit zijn gevoelsbrein en reageert op het woord eten

Beide lijken niet in staat om op de golflengte van de ander af te stemmen

 

Hoe doe je dat dan? Door met aandacht te communiceren, af te stemmen op de ander zijn golflengte en duidelijk te maken op welke golflengte je zelf communiceert:

 

Ik: Wat zullen we eten vanavond?

Jij: Ik heb nog niet zo’n honger

Ik: Ja, maar, ik wil boodschappen halen en wil dan graag weten wat ik moet halen

Jij: Boodschappen? Oh ja, nu je het zegt…..

 

Ik: Wat zullen we eten vanavond?

Jij: Ik heb nog niet zo’n honger en kan dus niet bedenken wat te eten. Zeg jij het maar.

Ik: Ok, dan haal ik wel…..

 

Door met aandacht te communiceren voorkom je onnodige ruzies en dus ook veel stress. Negatieve emoties zijn een grote veroorzaaker van stress in je lichaam. Je amygdala (o.a. emotie-opslag) haalt er allemaal nare ervaringen uit het verleden bij en maakt de ruzie veel groter:

 

Ik: Kan jij nou nooit gewoon antwoord geven 😡  Praat ik Russisch of zo?

(Vroeger werd ik ook al genegeerd en nu weer, ik word hier zo moe van, ieder keer weer…..)

Jij: Wat zit je nou toch weer te zeuren, ik heb gewoon nog geen honger

(Wat ik ook zeg, het is nooit goed genoeg, het gaat maar door, ik kan hier niet meer tegen….)

 

Emotionele stress speelt bij burn-out vaak een grote rol. Hard werken kan een mens nog vrij goed volhouden maar zodra er emotionele stress bijkomt dan wordt het erg moeilijk. Dan begint het piekeren en gaat de stress ’s nachts door. Dat is niet allemaal op te lossen met betere communicatie, vaak zijn er meerdere oorzaken. Merk je echter dat je vaak op een andere golflengte zit dan kan je proberen om je communicatie meer aandacht te geven en die emotionele stress in ieder geval om te draaien naar een goed gesprek.

 

Herkenbaar? Heb je andere oplossingen gevonden? Ik hoor ze graag 😊

 

Wil je een keer sparren om je eigen golflengte te analyseren en leren af te stemmen op de ander? Neem dan contact op voor een gratis kennismakingsgesprek. Dan kunnen we bespreken wat de mogelijkheden zijn.


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.