Duurzaam uit je burn-out

Gepubliceerd op 5 oktober 2021 om 10:30

Gaat het wel goed? Misschien moet je je ziek melden
Je bent zo aan het stressen, slaap je wel goed?
Je moet gaan sporten dan kan je beter ontladen
Neem ’s af en toe een borreltje dan gaat het beter met je
Ik heb laatst zo’n goed boek gelezen, dat gaat je vast wel helpen

 

En ga zo maar door.

 

Je bent super gestrest en mensen om je heen willen je graag helpen. Het is niet fijn om te zien dat iemand lijdt, zeker niet iemand in je naaste omgeving. Ze willen je graag helpen maar weten eigenlijk niet zo goed hoe.

 

En zelf weet je het ook niet. Je weet alleen dat er veel moet gebeuren en liefst zo snel mogelijk. Je voelt je verantwoordelijk en bent de enige die het kan dus moet je het doen. En dus ga je maar door, ook al voel je je niet goed. Blij ben je al een tijdje niet meer en een uitweg zie je ook al niet meer. Tijd voor leuke dingen is er niet maar daar heb je toch al geen zin meer in dus dat maakt niet uit.

 

Herken je dit? Dan gaat het inderdaad niet zo goed met je.

 

Waarschijnlijk kan je nog wel een tijdje zo doorgaan en los je het e.e.a. op. Misschien gebeurt er een wonder waardoor het ineens toch beter gaat. Of misschien lost een ander jouw problemen op waardoor je weer rust kan nemen.

 

En waarschijnlijk val je na een tijdje gewoon om, je lichaam kan dit nl. niet altijd vol blijven houden. Mentaal wil je wel maar fysiek is het gewoon onmogelijk. Je lichaam kan de stress op een gegeven moment niet meer verwerken en stopt ermee.

 

In 1e instantie helpt je lichaam je door meer stress hormonen te produceren zodat je meer kan doen. Je interne thermostaat gaat langzaamaan een stukje omhoog zodat je structureel meer stress hormonen tot je beschikking hebt waardoor je langer kan presteren. Dat voelt goed en dus ga je ermee door.

 

Het nadeel van een structureel hogere stress-hormoon productie is dat de rest van je lichaam er last van heeft. Er gaat minder energie naar je organen en die hebben dat nodig om hun werk goed te kunnen doen. Je hersenen en je hart werken structureel te hard waardoor er op termijn schade ontstaat. Je spieren krijgen te weinig energie, sterker nog, je lichaam haalt de energie uit je spieren dus die worden slapper.

 

Langdurig te hard en te veel werken geeft te veel stress waardoor je je uiteindelijk slecht gaat voelen. Je lichaam wordt slapper, je focus wordt minder en je gemoed wordt slechter.

 

Ben je inderdaad zo ver dan los dat niet meer gemakkelijk en ‘even snel’ op. Dan heb je meer nodig.

 

Je hebt het nodig om fysiek te herstellen zodat je lichaam weer normaal zijn werk kan doen en je stress-hormoon thermostaat omlaag kan gaan. Er moet weer een gezonde balans komen tussen inspanning en herstel (ontspanning).

 

Om na het herstel op een gezonde manier in het leven te kunnen staan is het handig om je eigen triggers te herkennen waardoor je te veel hooi op je vork neemt. Tegelijkertijd is het handig om je grenzen te leren stellen zodat je voorkomt dat je weer teveel en te snel van alles gaat doen.

 

Duurzaam uit je burn-out is een kwestie van het juiste stappenplan volgen. Doe je dit goed dan kom je er beter uit. Doe je dit niet goed dan is het een kwestie van tijd voordat het weer gebeurt.

 

Bij de begeleiding van stress-klachten of burn-out volg ik de aanpak van het CSR centrum. De essentie van deze aanpak is dat er eerst wordt gewerkt aan fysiek herstel en daarna aan zelfmanagement waardoor je leert om in de toekomst stress-klachten en / of burn-out te voorkomen.

 

Wil je hier meer over weten? Neem dan contact op voor een gratis kennismakingssessie van 20 minuten. Daarna beslis je of je wel of niet kiest voor een Stress of Burn-out begeleidings-traject

 

Direct contact opnemen

Informatie over stress en burn-out begeleiding

Vorige blogs lezen


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.